Produkcja muzyki, od czego zacząć?

Zaczynasz tworzyć muzykę? Może po prostu lubisz nagrywać, miksować i masteringować utwory?

Produkcja muzyczna może być sporym obciążeniem, ale może też być jednym z najbardziej satysfakcjonujących uczuć na świecie. Jeśli dopiero zaczynasz, nie pozwól, aby obciążenie pracą, koszt sprzętu lub początkowa nauka Cię przytłoczyły.

Zanim zagłębimy się w sprzęt, nakreślmy 5 przekonań, które każdy początkujący producent muzyczny powinien posiadać z tyłu głowy:

1. Zaufaj swoim uszom, ale zawsze miksuj na wielu systemach dźwiękowych. Prawidłowe wyrównanie ścieżek będzie bardziej znaczące niż jakakolwiek wtyczka lub vst.
2. Nie pędź przez swoje piosenki. Każdy utwór, który udostępniasz, powinien być czymś, czego wcześniej poświęciłeś przynajmniej kilka dni na odsłuchiwanie.
3. Eksperymentuj: nie ograniczaj się do jednego dźwięku lub gatunku, zwłaszcza jeśli jest to taki, który naśladuje obecnie popularny dźwięk. Pogoń za trendami zawsze pozwoli ci nadrobić zaległości; innowator to ktoś, kto nie musi się martwić o trendy.
4. Nie obciążaj swojego konta bankowego sprzętem i oprogramowaniem. Niesamowicie kuszące jest przeczesywanie Internetu w poszukiwaniu idealnej wtyczki lub próbki do ukończenia trwającego utworu. Zamiast tego skup się na rozwijaniu umiejętności tworzenia pożądanych dźwięków za pomocą posiadanych narzędzi. Ta sama zasada dotyczy sprzętu. Zatopiłem setki dolarów w różnych gadżetach MIDI, kontrolerach i klawiaturach, kiedy zacząłem tworzyć muzykę. Gdybym skupił się na faktycznej poprawie moich zdolności produkcyjnych, miałoby to znacznie większy wpływ (i tańsze)
5. Codziennie stawiaj sobie wyzwania. Niezbędne są małe kroki naprzód. Bez względu na to, ile czasu zajmie Ci nauczenie się nowej umiejętności lub dźwięku, staraj się kontynuować. Dopóki każdego dnia poświęcasz trochę czasu, aby nauczyć się czegoś nowego o narzędziach, które już posiadasz, nie marnujesz własnego czasu.

1. Komputer

Są szanse, że będziesz chciał użyć komputera jako centralnego elementu swojej konfiguracji. Może zrobisz wszystko całkowicie na samych instrumentach programowych, najprawdopodobniej zawartych w Twoim programie (DAW), takim jak Ableton lub Logic Pro X. (Więcej informacji o tym, jak wybrać najlepszy DAW dla siebie poniżej.) A może użyjesz komputera jako magnetofonu do przechwytywania i edytowania dźwięków, które tworzysz za pomocą instrumentów lub mikrofonów.

Debata Mac vs. PC nie jest w tym momencie problemem. Jeśli masz preferowany system operacyjny, trzymaj się go, chociaż warto pamiętać, że niektóre aplikacje będą działać tylko na jednej platformie. Na przykład Logic Pro X jest dostępny tylko dla komputerów Mac. (Z drugiej strony FL Studio, przez dwie dekady program tylko dla systemu Windows, w końcu został wydany w wersji OSX w 2018 r.) Jedną z opcji jest uruchomienie aplikacji takiej jak Boot Camp firmy Apple, która pozwala zainstalować system Windows na komputerze Mac.

Jeśli chodzi o optymalizację wydajności, nie pomijaj szybkości swojego dysku twardego, mówi producent Mexicali, Siete Catorce. „Zadbaj więc o dysk SSD — wpływa to na wydajność DAW o wiele bardziej niż posiadanie dużej ilości pamięci RAM”.

Oczywiście to, co dziś wygląda na kiepskie, mogło kiedyś być maszyną z najwyższej półki, więc jeśli nie planujesz uruchomić naprawdę intensywnie wykorzystujących pamięć wtyczek, nie przejmuj się zbytnio tym, co kryje się pod maską. „Większość mojej muzyki wyprodukowałem na laptopie, który znalazłem w śmietniku”, mówi szwedzka eksperymentalna producentka klubowa Sissel Wincent.

2. DAW (tł. Cyfrowa stacja robocza)

Co to jest: DAW lub Digital Audio Workstation to aplikacja do edycji, nagrywania i tworzenia plików audio.

DAW są uważane za podstawę produkcji muzyki elektronicznej – bez nich nagrywałbyś/nagrywałabyś na magnetofonach. Obecnie dostępnych jest kilkadziesiąt programów DAW, z których każdy ma swoje funkcje.

Mimo wszystko pewne wspólne cechy są obecne w prawie wszystkich opcjach. Nagrywanie wielościeżkowe, modyfikacja wysokości/tempa i filtrowanie to podstawowe funkcje dostępne na rynku.

Dlaczego tego potrzebujesz: Jeśli chcesz upiec ciasto, musisz mieć w czym je upiec. Ta sama koncepcja dotyczy DAW.

Istnieją alternatywy, takie jak nagrywanie analogowego dźwięku na taśmach, ale te opcje są nieopłacalne i wymagają ogromnej ilości talentu, aby można było je wykorzystać w sensowny sposób.

Jakie są dobre opcje: Dla nowych producentów Logic Pro lub Ableton to dwie najlepsze opcje w zależności od tego, co chcesz osiągnąć ze swoim dźwiękiem.

Logic ma znacznie głębsze możliwości edycji i może przetwarzać ogromne sesje (pomyśl o ponad 100 ścieżkach) znacznie wydajniej niż Ableton, ale jest ograniczony tylko do komputerów Apple.

Ableton jest znacznie szybszy w użyciu do prostych kompozycji i ma tę zaletę, że automatycznie dopasowuje tempo między różnymi pętlami audio i klipami, dzięki czemu występy na żywo za pomocą tylko kontrolera są niezwykle opłacalne.

Dla tych, którzy chcą najbardziej przyjaznego dla użytkownika programu DAW, wypróbuj FL Studio. Jego uproszczony interfejs sprawia, że tworzenie beatów i pętli jest niezwykle intuicyjne dla początkujących producentów. Należy pamiętać, że FL Studio nie zawiera klipów audio ani możliwości bezpośredniego nagrywania oprzyrządowania (oprócz instrumentów MIDI). To właśnie przy użyciu tego programu zostały stworzone bity u większości raperów z Soundcloud…

Nie pobieraj nielegalnych wersji z internetu, jedyne co sobie sprawisz to wirus oraz brak legalnej możliwości dystrybucji utworów. Istnieją darmowe wersje Abletona (Ableton lite) czy innych programów.

Jeśli chcesz uzyskać lepsze praktyczne porównanie, zapoznaj się z naszym artykułem opisującym

3 najlepsze DAWy dla początkujących.

3. MIDI

To dość skomplikowany temat – krótko mówiąc, MIDI nie jest niezbędne ale z pewnością przyda się w produkcji muzyki,

 Midi Controller

Co to jest: Prawie tak samo ważny jak twój DAW jest kontroler MIDI, który wybierasz do sterowania nim. MIDI lub Musical Instrument Digital Interface to uniwersalny standard techniczny, który umożliwia komunikację między fizycznym sprzętem a cyfrowymi stacjami roboczymi audio.

Jedną z najczęstszych form kontrolerów MIDI są kontrolery klawiatury, które naśladują wygląd tradycyjnych klawiatur fortepianowych.

Podczas gdy klawisze są niezbędne dla producentów, którzy już potrafią na nich grać, kontrolery siatkowe są znacznie bardziej intuicyjnym i niedrogim sposobem aranżowania beatów i wyzwalania sampli.

Dlaczego tego potrzebujesz: Kontroler siatkowy, taki jak Novation Launchpad, pozwala na precyzyjne sekwencjonowanie perkusji i występy na żywo z programem DAW takim jak Ableton Live.

Jakie są dobre opcje: Biorąc pod uwagę ich niższe ceny, kontrolery sieciowe, takie jak Novation Launchpad, to świetny sposób na zanurzenie palców u stóp w kontrolerach MIDI bez barier finansowych.

4. Para słuchawek studyjnych

Co to jest: Słuchawki studyjne są słuchawkami przeznaczonymi do pracy zawodowej i mają specyficzne strojenie, aby spełnić ten cel.

Słuchawki studyjne różnią się od słuchawek konsumenckich i gamingowych neutralnym balansem dźwięku. Zasadniczo słuchawki studyjne starają się wyprowadzać jak najmniej kolorowe dźwięki, aby producenci mogli jak najefektywniej miksować swoje utwory.

Nie wiedząc, jak naprawdę brzmi twoja piosenka, poprawianie niedoskonałości tonalnych podczas miksowania tylko je pogorszy.

Dlaczego tego potrzebujesz: Aby odsłuchać swoje prace w toku, istnieją dwie główne opcje: monitory i słuchawki.

Dla nowych producentów słuchawki to opcja, którą chcesz wybrać. Monitory studyjne wymagają znacznych modyfikacji w celu uzyskania czystego dźwięku, ponieważ ich dźwięki są barwione przez takie czynniki, jak kształt głośnika, układ pomieszczenia, w którym siedzą i wiele innych.

To pozostawia słuchawki jako podstawową opcję dla nowych producentów.

Jakie są dobre opcje: Dwie kluczowe rzeczy, o których należy pamiętać, to unikanie słuchawek Bluetooth i nie opanowanie „stylowych” marek, takich jak Beats by Dre.

Bluetooth zmniejsza wierność dźwięku, a stylowe słuchawki zwykle mają zniekształconą dynamikę. Jedyną zaletą marek takich jak Beats lub Skullcandy jest to, że po zakończeniu miksowania możesz usłyszeć, jak Twój utwór będzie brzmiał dla mas. Zarówno Sennheiser, jak i Audio Technica produkują mocne słuchawki klasy podstawowej, ale ATH M20X może być najlepszą niedrogą opcją.

W cenie około 200 zł oferują skuteczną izolację dźwięku i są zamknięte; dzięki temu tworzenie muzyki w hałaśliwym otoczeniu jest realną opcją.

Dla tych, którzy szukają pary z najwyższej półki, ATH-M50x zapewnia wszystkie zalety modelu 20X, które doczekało się jedenastu. Niezwykle wyraźna dynamika, fantastyczna izolacja dźwięku i w pełni składana konstrukcja ułatwiająca transport.

5. Studyjny mikrofon

Co to jest: mikrofon studyjny to mikrofon stworzony do przechwytywania dźwięku, a następnie przekształcania go na sygnał cyfrowy. Mikrofony studyjne to przewodowe, nieruchome mikrofony przeznaczone do przechwytywania dźwięku w środowisku studyjnym, takim jak kabina nagraniowa.

Typowe mikrofony studyjne są albo dookólne, które przechwytują dźwięk w sferze trójwymiarowej i mogą przechwytywać większość typów dźwięku, oraz mikrofony kardioidalne, które mają wzorce czułości „w kształcie serca”, aby lepiej rejestrować wokal i mowę.

Dlaczego tego potrzebujesz Jeśli dopiero zaczynasz produkować muzykę cyfrowo, istnieje prawdopodobieństwo, że masz wcześniejsze doświadczenie muzyczne.

Jeśli chcesz przełożyć te umiejętności na swoje cyfrowe kompozycje, niezbędny jest odpowiedni mikrofon studyjny. Istnieje dziesięć ogólnie akceptowanych odmian mikrofonów, chociaż dwa typy stanowią większość rynku produkcyjnego.

Mikrofony pojemnościowe wykorzystują wibrującą membranę do wytwarzania sygnałów dźwiękowych i mają bardziej płaską charakterystykę częstotliwościową niż mikrofony dynamiczne, ale jednolicie przechwytują dźwięk. Zasadniczo, wybierając mikrofon pojemnościowy, należy uważać na krwawienie tła.

Mikrofony dynamiczne działają na zasadzie indukcji elektromagnetycznej i wydają się być znacznie tańsze i bardziej wytrzymałe niż mikrofony pojemnościowe. Ich trwałość i cena sprawiają, że idealnie nadają się do występów na scenie i nagrywania dźwięku w hałaśliwym otoczeniu.

Jakie są dobre opcje: W przypadku mikrofonów pojemnościowych AKG C414 jest doskonałą opcją w swojej cenie. Złotym standardem mikrofonów dynamicznych jest Shure SM7B, ale dostępne są opcje we wszystkich przedziałach cenowych.

6. Subskrypcja na serwis z samplami

Co to jest: Ostatnim kluczowym elementem (cyfrowego) sprzętu dla początkujących producentów jest abonament na przykładową usługę. Próbki to fragmenty istniejącego nagrania dźwiękowego, połączone w pojedyncze klipy audio.

Usługi te zazwyczaj dają próbki pogrupowane według gatunku lub instrumentu w paczki sampli, które często zawierają niepożądane dźwięki i mogą być dość kosztowne.

Usługa subskrypcji próbek umożliwia wypróbowanie wielu dźwięków lub pętli w ramach jednej niskiej ceny miesięcznej.

Dlaczego tego potrzebujesz: Usługi pobierania próbek pojawiły się stosunkowo niedawno na scenie muzycznej, aby rozwiązać ten problem selekcji, oferując producentom możliwość pobierania i korzystania ze stałej liczby (lub nieograniczonej, w zależności od planu i firmy) sampli z różnych pakiety próbek.

Dla nowych producentów oznacza to, że prawie żadne dźwięki nie są niedostępne. Po prostu słuchaj dźwięków, aż coś wpadnie Ci w ucho, pobierz je i przeciągnij do DAW, gdy będziesz gotowy, aby stworzyć coś nowego.

Jakie są dobre opcje: Istnieją pewne solidne goto, które należy wziąć pod uwagę, w tym Noizz, Splice lub Loopmasters.

Każda usługa ma swoje zalety: Splice ma wynajmowane na własność instrumenty cyfrowe i wyselekcjonowane pakiety wykonawców, Noizz ma swój własny ekosystem z próbnikami i aplikacjami instrumentalnymi IOS, a Loopmasters ma aplikację w chmurze „Loopcloud” do organizowania i zarządzania samplami w podróży .

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart